Ons werk Teamontwikkeling

Teamontwikkeling: over frustratie en uitval in een functioneel team

De vraag | In mijn team wordt niet goed samengewerkt en er is veel frustratie en uitval. Hoe kan dat nou? Het zijn individueel allemaal goede medewerkers. 

Het lijkt erop dat de drie specialisten in het team het een beetje laten afweten de laatste tijd. Ze nemen minder vaak het initiatief om werkzaamheden op te pakken, terwijl ze juist altijd erg gemotiveerd waren om dat te doen. Er is vaker en langer uitval door ziekte. De teamleider merkt ook dat de medewerkers klagen over het feit dat de onderlinge werkafspraken niet nagekomen worden. De medewerkers pakken het werk op dat ze het leukst vinden om te doen, maar andere zaken blijven liggen. De sfeer wordt er niet beter op, frustraties lopen en ze blijven elkaar verwijten maken. De medewerkers hebben in de afgelopen jaren verschillende teamleiders gehad. Er zijn gesprekken gevoerd met het team en de medewerkers individueel, maar dat heeft nog niet geleid tot verbetering. 

Onze aanpak | We stelden samen met deze klant een teamtraject op waarbij we het begeleidingsproces in drie fases hebben opgedeeld. De knip in drie stappen hebben we bewust gedaan om tussentijds met de deelnemers te evalueren en te kijken of de volgende stap een logische was of dat we het proces moesten bijstellen. 

Fase 1 | Goed en beter

  • Individuele gesprekken met de teamleden. 
  • Gezamenlijke startbijeenkomst: wat gaat er goed en wat kan beter bij het bereiken van doelen, het inrichten van werkprocessen en het streven naar een betere samenwerking?
  • Bijwonen werkoverleg van het team.


Fase 2 | Inzicht in jezelf én elkaar 

  • Inzicht in elkaar. Centraal stond de vraag hoe het team beter gebruik kan maken van elkaars kracht, kwaliteiten en het her- en erkennen van elkaars verschillen. We gebruikten hiervoor Insights Discovery en waardenprofielen. 
  • Individuele coaching van de medewerkers waarbij we keken naar belemmeringen, kansen en het uitwerken van persoonlijk eigenaarschap.


Fase 3 | Het belang van feedback

  • Feedbackbijeenkomst. De uitdaging: uitspreken wat je in de collega waardeert, wat je van hem of haar verwacht en hoe je met elkaar afspraken maakt waar iedereen zich ook aan houdt.  
  • Bijwonen overleg. 
  • Afsluiting. Wat heb je als medewerker geleerd, wat hebben we als team geleerd en hoe gaan we dit samen verder oppakken? 


Het resultaat
| Begrip en vertrouwen

Het team

We snappen elkaar veel beter en we hebben geleerd hoe we onderwerpen in ons team bespreekbaar kunnen maken. Als team, en niet zoals voorheen onderling. 

De medewerker

Als er iets gebeurt waar ik geen goed gevoel over heb, dan maak ik dat nu bespreekbaar. Dat lucht op. Ik merk dat we daar nu allemaal voor openstaan en daardoor blijven dingen niet langer ‘schuren’. 

Ik voel me meer gezien door mijn collega’s. Ze weten wat ze aan me hebben en vice versa. Het is duidelijk geworden waar mijn kwaliteiten liggen, maar ook waar ik minder goed in ben. Het is gemakkelijker geworden om een collega om hulp te vragen en samen komen we tot een goede oplossing. 

De teamleider

Er wordt beter naar elkaar geluisterd, we hebben inzicht in elkaars kwaliteiten en valkuilen. We zijn professioneel en goed bezig. De persoonlijke en de teamontwikkeling hebben een boost gekregen.

“Rita heeft ons heel goed ondersteund in dit traject. In plaats van met de vinger te wijzen en te benadrukken wat er minder effectief is in ons gedrag en onze samenwerking, bouwde ze samen met ons aan vertrouwen en gedrag om ons zowel individueel als in het team te ontwikkelen.” 

Vragen over dit traject? Rita begeleidde dit team vier maanden en vertelt je er graag meer over: