Destructief gedrag: de informele leider die de touwtjes in handen heeft

Naast een formeel leidinggevende heeft elk team ‘leiders’ en ‘volgers’. Mensen die van nature gemakkelijk de rol van informele leider op zich nemen en medewerkers die goed gedijen op een plek meer in de luwte. Niks mis mee. Het wordt echter destructief gedrag als een informele leider het formele gezag van de manager ondermijnt en […]

Leiden in last: de informele leider die in de weg loopt

Een informele leider kan ontzettend waardevol zijn voor een team en de organisatie. Het is de persoon die op het juiste moment rust in een verhitte discussie brengt. Een gespannen situatie met een grap ombuigt naar een positieve setting. Of in een vergadering de chaos vertaalt naar een helder betoog. In een team kunnen meerdere […]

Formeel en informeel leiderschap: aanvulling of aanfluiting?

Geboren leiders. Ze zijn er en we herkennen én erkennen ze ook gemakkelijk. Het zijn de mensen die een team op sleeptouw nemen. Ze inspireren, verbinden en zorgen voor een goede teamdynamiek. Ze lijken van nature geknipt voor de rol van formeel leidinggevende. Toch zijn ze dat niet. In het team nemen zij het informeel […]

Van 60 tot generatie Z: succes met leidinggeven

De loyale zestiger die pas naar huis gaat als het werk af is versus de gen-Z-jongere die de werkdag afsluit als het tijd is. De een leeft om te werken, de ander werkt om te leven. De gemiddelde werkvloer is een ratjetoe aan generaties. Leidinggeven aan zo’n diverse groep betekent meer dan ooit dat je […]

‘Poen’ of persoonlijke aandacht: wat is belangrijker?

Waar word je nou gelukkig van in je werk? Wat zijn jouw drijfveren? Welke dingen zijn voor jou écht belangrijk om bij een bedrijf of organisatie aan de slag te gaan? Natuurlijk moet je werken voor je geld, maar is ‘poen’ alleen zaligmakend? Nee, steeds meer mensen vinden persoonlijke aandacht minstens net zo waardevol. In […]

Het geheim van een goede teamdynamiek

Teamdynamiek is een optelsom van persoonlijke kenmerken, voorkeuren, achtergrond, kennis, kunde, kwaliteit, ervaring en communicatiestijlen. Ga er maar aan staan om al die verschillen op een goede manier bij elkaar te brengen. Toch zijn het die verschillen die je als team moet oppakken zodat je samen een goede teamdynamiek creëert. Van nature trekken we graag […]

Diversiteit: de kracht van het verschil

De ideale kandidaat. Jullie staan op het punt om die aan te nemen. Iedereen is het erover eens: deze persoon past helemaal bij het plaatje dat jullie in gedachten hadden. Het líjkt handig als een team uit alleen maar gelijkgestemden bestaat, maar daar zit een groot afbreukrisico aan. Je hebt diversiteit in je team nodig. […]

Leidinggeven: aangeboren talent of hard werken?

In De Correspondent werd onlangs een interessant dilemma voorgelegd. ‘Je moet nu beslissen. Wie neem je mee in jouw team, organisatie of bedrijf?’ Het wonderkind dat geboren lijkt voor de job of de harde werker die er veel effort in moet steken? Het gekke is dat iedereen wel weet dat je resultaten bereikt door veel te oefenen, maar dat […]

Een gezonde werkcultuur begint bij je eigen kwetsbaarheid

Volgens bijzonder hoogleraar Aukje Nauta is schaamte een cruciale emotie om een gezonde werkcultuur te krijgen. Je kwetsbaar opstellen en je angst onder woorden brengen. Benoemen dat je stress krijgt van de opdracht die je moet uitvoeren. We schamen ons daar vaak voor, maar Nauta geeft aan dat we problemen als stress of een conflict […]

Een goed werkklimaat: werk aan de winkel

Het ziekteverzuim onder medewerkers was in het tweede kwartaal van dit jaar 5,4 procent. Daarmee zitten we op het hoogste niveau in twintig jaar! Hoe komt het toch dat zoveel medewerkers uitvallen? En waarom zitten mensen ook steeds langer in de ziektewet? Het heeft met heel veel factoren te maken, maar een hele belangrijke is […]

Meld je aan voor de masterclass