Van 60 tot generatie Z: succes met leidinggeven
De loyale zestiger die pas naar huis gaat als het werk af is versus de gen-Z-jongere die de werkdag afsluit als het tijd is. De een leeft om te werken, de ander werkt om te leven. De gemiddelde werkvloer is een ratjetoe aan generaties. Leidinggeven aan zo’n diverse groep betekent meer dan ooit dat je […]
‘Poen’ of persoonlijke aandacht: wat is belangrijker?
Waar word je nou gelukkig van in je werk? Wat zijn jouw drijfveren? Welke dingen zijn voor jou écht belangrijk om bij een bedrijf of organisatie aan de slag te gaan? Natuurlijk moet je werken voor je geld, maar is ‘poen’ alleen zaligmakend? Nee, steeds meer mensen vinden persoonlijke aandacht minstens net zo waardevol. In […]
Het geheim van een goede teamdynamiek
Teamdynamiek is een optelsom van persoonlijke kenmerken, voorkeuren, achtergrond, kennis, kunde, kwaliteit, ervaring en communicatiestijlen. Ga er maar aan staan om al die verschillen op een goede manier bij elkaar te brengen. Toch zijn het die verschillen die je als team moet oppakken zodat je samen een goede teamdynamiek creëert. Van nature trekken we graag […]
Diversiteit: de kracht van het verschil
De ideale kandidaat. Jullie staan op het punt om die aan te nemen. Iedereen is het erover eens: deze persoon past helemaal bij het plaatje dat jullie in gedachten hadden. Het líjkt handig als een team uit alleen maar gelijkgestemden bestaat, maar daar zit een groot afbreukrisico aan. Je hebt diversiteit in je team nodig. […]
Leidinggeven: aangeboren talent of hard werken?
In De Correspondent werd onlangs een interessant dilemma voorgelegd. ‘Je moet nu beslissen. Wie neem je mee in jouw team, organisatie of bedrijf?’ Het wonderkind dat geboren lijkt voor de job of de harde werker die er veel effort in moet steken? Het gekke is dat iedereen wel weet dat je resultaten bereikt door veel te oefenen, maar dat […]
Een gezonde werkcultuur begint bij je eigen kwetsbaarheid
Volgens bijzonder hoogleraar Aukje Nauta is schaamte een cruciale emotie om een gezonde werkcultuur te krijgen. Je kwetsbaar opstellen en je angst onder woorden brengen. Benoemen dat je stress krijgt van de opdracht die je moet uitvoeren. We schamen ons daar vaak voor, maar Nauta geeft aan dat we problemen als stress of een conflict […]
Een goed werkklimaat: werk aan de winkel
Het ziekteverzuim onder medewerkers was in het tweede kwartaal van dit jaar 5,4 procent. Daarmee zitten we op het hoogste niveau in twintig jaar! Hoe komt het toch dat zoveel medewerkers uitvallen? En waarom zitten mensen ook steeds langer in de ziektewet? Het heeft met heel veel factoren te maken, maar een hele belangrijke is […]
Zelfsturende teams hebben óók sturing nodig
Het lijkt ideaal: zelfsturende teams. Maar dat het in de praktijk niet zo eenvoudig is, hebben we bij Noordcoach vaak genoeg gezien. We hebben in de afgelopen jaren verschillende teams begeleid die zelfsturing hadden ingevoerd waarbij de radertjes helemaal niet zo soepel liepen als vooraf gedacht. Teams die tegen problemen aanliepen, zowel in het maken […]
Masterclass High Level Leiderschap: haal het beste uit jezelf!
Leidinggeven is jouw grote passie: mensen aansturen en coachen zodat zij hun werk goed kunnen doen. Samen de schouders eronder zodat de doelen worden bereikt. Dát is de spirit die bij jou en je medewerkers past. Toch merk je de laatste tijd dat het niet allemaal vanzelfsprekend goed loopt. Je vraagt je af waar dat […]
High Level Leiderschap: het stuur weer stevig in handen
Veel energie in je werk stoppen, maar niet de gewenste resultaten bereiken. Te veel tijd met operationele zaken bezig zijn, maar niet toekomen aan strategie en beleid. Het zijn slechts twee van de vele opmerkingen die we vaak van leidinggevenden horen. Ze rennen en racen de hele dag door, maar gaan aan het eind van […]