Communicatie
Communiceren kun je leren
Communicatie is onmisbaar. In elk team en dus ook in dat van jou. Dat gaat lang niet altijd van een leien dakje. Jij denkt dat je duidelijk was naar je medewerkers, maar achteraf hoor je dat er alleen maar meer vragen zijn. Iedereen kan altijd bij jou binnenlopen, maar neem je dan ook écht de tijd om te luisteren? Communiceren is soms best lastig, maar je kunt het wel leren.
Komt dit je bekend voor?
- Bij het communiceren met mijn medewerkers moet ik eraan denken om niet alleen aandacht te besteden aan het resultaat maar om ook de tijd te nemen hoe een medewerker het aangepakt heeft. Ik wil nog weleens te kort door de bocht gaan, waardoor de ander zich niet gezien en gehoord voelt.
- Feedback geven vind ik lastig. Ik doe het wel, maar ik hoor geregeld dat ik niet duidelijk genoeg was.
- In het overleg met collega-teamleiders vind ik weinig gehoor voor de afstemmingsproblemen die mijn team heeft met andere teams.
- In het managementoverleg lijkt het alsof iedereen zijn team belangrijker vindt dan het organisatiebelang. Er wordt veel gepraat, maar te weinig gezegd over waar het nou echt om gaat. Ik voel me er dan soms alleen voor staan.
Goede communicatie, gebaseerd op vertrouwen en veiligheid. Het lijkt zo makkelijk, maar het is verdraaid moeilijk. Noordcoach Team- en Leiderschapsontwikkeling helpt leidinggevenden bij het beter communiceren. Respectvol en duidelijk. Zodat je handvatten krijgt om de communicatie in jouw team op orde te krijgen.