Succesvol samenwerken: hoe ‘kleur’ je dat in?

Succesvol samenwerken: hoe ‘kleur’ je dat in?

Je moet het niet zo zwart-wit zien. Het schaamrood op je kaken hebben. Je groen en geel ergeren. Is het je weleens opgevallen dat we vaak kleuren gebruiken om emoties en gevoelens te beschrijven? Kleuren, de betekenis en de invloed ervan, worden ook in het bedrijfsleven toegepast. Noordcoach gebruikt bijvoorbeeld Insights Discovery als methodiek om door middel van kleuren (zelf)inzicht te krijgen. En laat dát nou net de sleutel zijn voor succesvol samenwerken. Daarom dit keer een artikel over samenwerken waarin we je meer vertellen over het werken met Insights Discovery.

Samenwerken begint bij inzicht

De Britse wetenschapper Sir Isaac Newton ontdekte al in 1666 dat alle kleuren een eigen golflengte hebben. En dat die golflengtes weer voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor het psychologische en lichamelijke effect van kleuren. Bij Insights Discovery staan vier kleuren centraal: helder blauw, vurig rood, stralend geel en zacht groen. Het was Carl Gustav Jung (Zwitserse psycholoog en psychiater) die de kleuren verbond aan psychologische voorkeuren. Samengevat stelde hij dat elk mens een persoonlijke voorkeur heeft in hoe om te gaan met de wereld en de mensen om hem of haar heen. En van nature kiezen mensen volgens Jung voor gedrag dat het makkelijkst is. Kortom: de kleur die het meest bij ze past. Maar in de samenwerking met andere mensen kan dat botsen. Immers, die hebben ook allemaal hun eigen voorkeuren.

Kleurenpallet Insights Discovery
Niemand is trouwens één kleur. Elk mens heeft zijn eigen palet aan kleuren en voorkeuren. Het (h)erkennen van die kleurenmix bij de ander, geeft je inzicht in hoe je de ander effectiever kunt benaderen. Waardoor je uiteindelijk beter kunt samenwerken.

Ook maakte Jung een onderscheid tussen introvert en extrovert gedrag, denken en voelen en gewaarwording en intuïtie. De verschillen laten zich raden. Een introvert persoon is bijvoorbeeld gereserveerd en voorzichtig. Daartegenover is een extroverte medewerker graag aanwezig en spraakzaam. Een persoon die van nature meer een ‘hoofdtype’ is, zal zich formeel en analytisch opstellen en handelt taakgericht. Terwijl een ‘harttype’ meer mensgericht is en zich beter voelt bij een informele en persoonlijke benadering. Het verklaart waarom we verschillend met situaties omgaan. Waarom we anders reageren en communiceren. Kortom: waarom samenwerken binnen teams soms gewoon moeilijk kan zijn.

Samenwerken: van voorkeuren naar het bewust inzetten van kleuren

Door de kleuren te verbinden aan onze gedragsvoorkeuren, krijg je inzicht in je eigen voorkeuren en valkuilen. En helpt het je vooral om ook de ander beter te begrijpen. Beide zijn nodig om een samenwerking goed te laten verlopen. Laten we de kleuren eens onder de loep nemen.

  • Helder blauw | Introvert en denken
    Objectieve feiten zijn belangrijk, daarmee kan een ‘helder-blauwe’ medewerker uit de voeten. Alles wordt goed op een rijtje gezet en afgewogen. Pas daarna neemt iemand een beslissing.
  • Zacht groen | Introvert en voelen
    Voor een ‘zacht-groen’ persoon zijn feiten ook belangrijk, maar harmonie en overeenstemming zijn dat ook. Iedereen moet gehoord worden en pas dan kan er gezamenlijk een besluit genomen worden.
  • Vurig rood | Extravert en denken
    Een ‘vurig-rode’ medewerker zie je niet snel over het hoofd. Ze gaan voor het resultaat en ze houden van positieve energie. Ze sturen krachtig en efficiënt naar het einddoel.
  • Stralend geel | Extravert en voelen
    Een ‘stralend-gele’ medewerker zoekt naar compassie en harmonie. Ze moedigen graag andere mensen aan en willen een zinvolle bijdrage leveren.

Een voorbeeld

Een bedrijf verkeert in zwaar weer. Voor een gezonde bedrijfsvoering moet het roer dus drastisch om. Twee managers krijgen de opdracht om dit samen op te pakken. De ‘helder-blauwe’ manager analyseert de financiële cijfers en komt met een plan van aanpak. Geen speld tussen te krijgen. De ‘zacht-groene’ collega daarentegen kijkt verder dan alleen de objectieve feiten. Wat gaat er gebeuren met de collega’s? Dit gaat misschien conflicten geven? De ‘feiten-manager’ begrijpt heus wel dat de verandering impact gaat hebben, maar de cijfers spreken voor zich. Het gevolg: de ‘harmonie-manager’ schiet nog meer terug in de eigen comfortzone en verdedigt de belangen van de medewerkers met hand en tand. Blauw en groen begrijpen elkaar niet. Ergernis en frustratie liggen op de loer. Met Insights Discovery leren we deze twee managers naar elkaars voorkeuren te kijken.

Lees ook | Teamontwikkeling: over frustratie en uitval in een functioneel team waarbij we Insights Discovery gebruikt hebben.

Samenwerken is afstemmen

Insight Discovery

Noordcoach gebruikt onder andere Insights Discovery om mensen te helpen inzicht te krijgen, zoals bij teamontwikkeling. In hun eigen gedrag en voorkeuren en het effect ervan op anderen, maar vooral in het begrijpen van de ander. Door meer rekening te houden met wat de ander wil en de positieve intentie van de voorkeurstijl, laat je zien dat je de ander hoort en respecteert. Omgekeerd zal die persoon zich ook in jou willen verdiepen. Luisteren en gehoord worden, dat zorgt ervoor dat je samen de verbinding vindt. Een verbinding die niet zwart-wit is, maar juist ingekleurd wordt met begrip voor de ander en bewust te schakelen naar de kleur van de ander. Het resultaat? Een betere samenwerking.

Samen een betere samenwerking inkleuren? We helpen je er graag bij. Bel of mail ons.

Leren van én met elkaar

“ONZE MANAGERS EN MEDEWERKERS HEBBEN DANKZIJ NOORDCOACH EN INSIGHTS DISCOVERY INZICHT GEKREGEN IN DE VERSCHILLENDE GEDRAGS- EN COMMUNICATIESTIJLEN. ZE WETEN WAAR DE KRACHT VAN HET TEAM ZIT EN LEREN VAN ÉN MET ELKAAR. HET BEGRIP, DE PRODUCTIVITEIT EN HET WERKPLEZIER ZIJN TOEGENOMEN.”

Het dragen van een kleur heeft invloed op je emoties en uitstraling. Benieuwd naar het effect? Lees dan het artikel uit Happinez Het effect van kleur op je emoties en lichaam.